5 sposobów na poprawę koncentracji bez kawy

5 sposobów na poprawę koncentracji bez kawy

Nauka przed sprawdzianem, egzaminem czy też przygotowywanie się do ważnego wystąpienia mogą okazać się bardzo wyczerpujące. W tak stresowych i wymagających sytuacjach często zdarza się, że mamy trudności ze skupieniem uwagi, dlatego też wiele osób decyduje się sięgnąć po kawę licząc na to, że poprawi ona ich koncentrację i ułatwi przyswojenie materiału. Choć kofeina posiada właściwości pobudzające, przyjmowanie jej w zbyt dużych dawkach może mieć przykre konsekwencje dla naszego zdrowia. Poznaj nasze 5 sposobów na skuteczną poprawę koncentracji bez kawy.

Sposób 1: odpowiednia ilość snu

Twój mózg, tak jak i całe ciało potrzebuje odpowiedniej dawki regeneracji, stąd wysypianie się jest kluczowe, aby mógł pracować prawidłowo. Kilka nieprzespanych nocy z pewnością będzie mieć negatywny wpływ na Twoją zdolność koncentracji. Nieodpowiednia ilość snu sprawi, że rano będziesz zmęczony i rozdrażniony, a Twoja zdolność skupienia uwagi znacznie obniżona. Nieodpowiednia ilość snu może również obniżyć Twoją odporność[1].

Sposób 2: aktywność fizyczna

Nadmiar nauki może sprawić, że zupełnie tracimy poczucie czasu i nie odrywając się od biurka spędzamy przy nim kilka godzin. Tymczasem aktywność fizyczna nawet w trakcie nauki może w pozytywny sposób wpłynąć na Twoją poprawę koncentracji. Jeśli przygotowując się do egzaminu czujesz zmęczenie i znużenie, zrób sobie 20-30 minut przerwy i wykorzystaj je na ćwiczenia fizyczne, które dotlenią mózg i poprawią cyrkulację krwi. Taki zastrzyk energii z pewnością sprawi, że poczujesz się lepiej i łatwiej będzie Ci się skoncentrować.

Sposób 3: organizacja czasu

Dobra organizacja i zarządzanie swoim czasem będą bardzo pomocne w treningu koncentracji. Wykonując kilka czynności na raz lub co gorsza, ucząc się przy włączonym telewizorze lub komputerze czy co chwilę sprawdzając telefon jesteś ciągle rozproszony, przez co ciężko skupić Ci uwagę na konkretnym zadaniu. Ucząc się, zadbaj także o to, aby na biurku znalazły się tylko niezbędne materiały do nauki.

Sposób 4: właściwa dieta – kwasy tłuszczowe DHA Omega-3

Najważniejszym czynnikiem, który posiada największy wpływ na naszą zdolność koncentracji jest właściwa dieta, a w szczególności spożywanie produktów bogatych w kwasy tłuszczowe DHA Omega-3. Są one niezbędne dla prawidłowego rozwoju każdego człowieka, a w szczególności dzieci i młodzieży. Odpowiadają za prawidłową budowę komórek nerwowych, a także siatkówki oka. W dużej mierze wpływają korzystnie na poprawę koncentracji i zdolności zapamiętywania, a także prawidłowy rozwój układu nerwowego i narządu wzroku[2]. Źródłem kwasów tłuszczowych DHA Omega-3 są przede wszystkim ryby i owoce morza, oleje roślinne, a także pestki dyni czy nasiona chia.

Sposób 5: pamiętaj o śniadaniu!

Na naszą koncentrację wpływa nie tylko dieta bogata w witaminy oraz kwasy tłuszczowe DHA Omega-3, ale równocześnie spożywanie śniadań. Aby nasz mózg był w stanie prawidłowo pracować i przyswajać informacje, potrzebuje do tego celu odpowiedniej dawki energii. Pomijając śniadanie przed pójściem do szkoły lub pracy będziesz nie tylko o wiele bardziej głodny, ale równocześnie rozdrażniony, i o wiele trudniej będzie Ci się skupić na wykonywaniu swoich zadań.

[1] J. Kamińska, Dlaczego i jak dbać o zdrowy sen?, s.1.

[2] E. Materac, Z. Marczyński, K. H. Bodek, Rola kwasów tłuszczowych Omega-3 i Omega-6 w organizmie człowieka, s.  226.

Bibliografia:

[1] J. Kamińska, Dlaczego i jak dbać o zdrowy sen?, s.1.

[2] E. Materac, Z. Marczyński, K. H. Bodek, Rola kwasów tłuszczowych Omega-3 i Omega-6 w organizmie człowieka, s.  226.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *